tiistai 19. kesäkuuta 2012

Keskiyön auringon purjehdus 16.6.2012

Miehistö: SP, RP, pilotti Heidi, keula/genoa Petteri, Iso Saku, Genoa Sami

Keskiyön auringon purjehduksen järjestää OPS sopivasti ennen Juhannusta. Reitti kulkee Oulusta Iin Röyttään tuttuun tapaan Löyhän kautta ja 5,5 metrin väylää pitkin itse saareen. Väylä tosin on tuoreissa kartoissa 5,0 metrin väylä.

Kilpailuohjeet on tehty luettavksi

Startti tehtiin tuttuun tapaan, eli tutustumatta kilpailuohjeisiin kunnolla. Jonkun pitäisi lukea ne ja merkata plotteriin, eli lähtöpaikka oli muuttunut edellisvuodesta eli menetettiin starttipaukut ja lähdettiin vain muiden perään. Sama ongelma oli melkein kaikissa muissa veneissä, eli ainoastaan Viiveri ja Sunita purjehtivat radan oikein I-LYS-veneistä. Muut veneet saivat huomattavan edun oikaisusta sillä esim. Sunita kiersi myös punaisen reunaviitan ja joutui ottamaan ylimääräisen luovin radalla. 

Genoahässäkkää alkutaipaleella

Lähdön mentyä miten meni oli vain luontevaa, että genoan skuutit irtoavat purjeesta. Toisen skuutin solmun ollessa ehjä, oli selvää että skuutit oli sidottu toisiinsa ja toisesta skuutista oli pettänyt solmu. Genoaa pidettiin gastivoimin alhaalla & vedossa ja solmut tekaistiin uusiksi. Genoan skuuttien kiinnitys tulee tarkistaa, eli solmut täytyy vetää todella tiukkaan tai pitää hankkia hela jossa solmuja ei tarvita. Skuutti irtosi alkumatkassa ja jäätiin lähes kaapelinmitta muista menijöistä. Vika kipparin ohjeistuksessa.

Veneen trimmimysteeri

Veneessä on jokin huomattava säätövirhe tai runko on kiero. Styyran halsilla nopeus on yhden solmun korkeampi? Olisko alavanttien kireydessä jotain häikkää, eli masto kaartuu alaosastaan eri tavalla eri halsseilla?? → takilan trimmaus uusiksi → tämä huomattiin kun Marella jäi styyran halssilla selkeästi ja paaralla saavutti.

Käännöksissä opeteltavaa

Gastien pitää keskittyä kunnolla suoritukseen, eli skuutti täytyy ehtiä vetämään sisään käsin → skuutin irroittajan pitää huolehtia että skuutti ei ole kenenkään jaloissa eikä juutu vinssiin. Vastaavasti ohjaajan pitää seurata genoan hoitajien liikkeitä käännöksen aikana eli säätää käännösnopeutta sen mukaan. Genoa täytyy viedä maston ohi, jotta käännös onnistuisi kunnolla.

Spinuhäslinki Löyhän mutkan jälkeen

Löyhän mutkalla spinun nosto meni pieleen ja tuloksena tissiliivit. Todennäköisesti tissarit iskivät satunnaisesti toisen kerran, mutta seuraavalla kerralla varmistetaan että uusi gasti varmasti tekee pakkaamisen keulagastin toivomalla tavalla. Käsittääkseni pakkaamisessa ei ollut virhettä vaan onnetar vain ei suosinut. Mietitään mitä jatkossa tehdään. Jäätiin kisailijoista pari kaapelinmittaa legin aikana.

Ohjaus

Uusi naispuolinen pilotti hoitaa homman oivallisesti eli vertailukohteena ollut Marella saatiin jätettyä aivan mukavasti. Ongelma oli todella Sunitan mystinen nopeusero eri halsseilla?

Navigointi

Uusi plotteri oli vielä totuttelemista vaille vaikka rata olikin tuttu. Radan merkkaaminen täytyy vastaisuudessa tehdä aiemmin kuin kisan aikana eli lähtölinjan paikka pitää olla tiedossa ja kääntömerkkien koordinaatit pitää tarkistaa rataa merkattaessa.

Tehtäväjärjestys

Pitää edelleen muistuttaa että mitkä tehtävät ovat sillä hetkellä tärkeitä, eli vene pitää saada maksimivauhtiin mahd nopeasti esim spinusotkujen aikana ja jälkeen. Ei siis pidä lähteä selvittämään epäolennaisia köysivyyhtejä tai spinua silloin kun pitää saada normaalipurjeet vetoon.

Yhteenveto Keskiyön auringosta

Kokonaisuutena kisa meni aivan hienosti kommelluksista huolimatta. Ohjaus oli ammattimaista pilotin tuoreudesta huolimatta ja vene kulki ainakin toisella halssilla. Jos oikein tosissaan aiotaan kilpailla niin purjeiden säätö tulee olemaan jatkuva prosessi kaiken voiman talteenoton vuoksi. Isopurjettakin tulee säätää jatkuvasti vaikka se aika raskasta onkin.

Kippari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti