sunnuntai 18. heinäkuuta 2010

Punkrausta ja pikkuvikoja

Perjantain ja lauantain orjaustyömaratonin aikana irrotimme toisen sisäpuolen kattopaneeleista ja paikkasimme kaksi katossa ollutta vuotopaikkaa. Sprayhoodin kuomun kiinnitys sekä yksi kannen läpi menevistä ruuveista vuotivat ja vaihdoimme ne uusiin. Perään lykättiin sikaflexiä tiivisteeksi. Vakaasti uskoimme ja toivoimme, että tämä fiksaus korjaisi samalla vuotavan ikkunan tiivisteen (?), vaan väärässä olimme. Ikkunasta tuli jatkossa edelleen tippa-pari läpi. Ja siis vuotopaikasta ei ole mitään tietoa...

Aiemmin uskollisesti palvellut jääkaappi oli pihauttanut kaasut ulos tai jollain muulla tapaa lamauttanut itsensä. Huoltomiestä edullisemmaksi tuli vaihtaa jääkaappi kompuroineen uudeksi ja näin myös tehtiin. Kuten kaikissa veneeseen liittyvissä huoltotöissä, pienikin työ vie yleensä useita tunteja aikaa. Niin nytkin. Mutta 8h asennuksen jälkeen 2 x A4-pituinen asennusohje oli läpikäyty ja jääkaappi hyrähti käyntiin. Kolme eläköönhuutoa kylmälle oluelle ja aamujugurtille!

Kolmas olennainen korjauskohde oli vaihtaa plotterin paikkaa kompassijalustan läheisyydessä. Mittausten, porausten ja asennusten jälkeen plotterin jalus tarjosi paremman säätövaran ja kippari pystyykin nyt katsomaan reittiä jopa luovilla noustessa!

Sunnuntaina punkrattiin urakalla ja veneeseen tankattiin tuoretta vettä ja polttoainetta. Samalla ruokavarannot täydennettiin ja muutenkin varustus tarkastettiin matkaa varten läpi. Uusi varajärjestelmä navigointia varten testattiin ja todettiin toimivaksi. Viime vuotinen sirkus NMEA-signaalin saamiseksi onnistui olennaisesti helpommin oikeilla osilla ja hennon muistijäljen tukemana.

Eli jos haluat saada vanhemman mallisesta plotterista NMEA-signaalin ulos, tarvit mahdollisesti konvertterin, joka muuttaa RS242-johdon USB-johdoksi. Data ei tule ainakaan Garminin vanhemmissa malleissa USB-porttia pitkin suoraan. Windows-koneilla USB-portti pitää konfiguroida siten, että se vastaa oikeaa COM-porttia myös navigointisoftan päässä. Eli meidän tapauksessa laitoimme sen simuloimaan COM2-porttia, joka oli koneella vapaana. Sama tapaus oli viime vuonna SeaClear II:n kanssa. Ihan täydellisesti yhdistelmää ei vielä saatu toimimaan ja arvoitukseksi jäi, kommunikoivatko plotteri ja navigointisofta molempiin suuntiin ts. onko reittien up-/download mahdollisia. Periaatteessa kait kyllä.

Mutta muuten vene alkaisi olla lähtövalmiina ja merkittävimmät viat on paikannettu ja korjattu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti