perjantai 23. heinäkuuta 2010

Pohjanlahden Regatta, päivä 1: Avomeripurjehdus

Kisaohjelma ja radat seuraavalle kolmelle päivälle ilmoitettiin eilen kisaohjeessa. Ensimmäisenä päivänä on avomeripurjehdus, toisena ratapurjehdus ja kolmantena rannikkopurjehdus. Osallistujalista oli suoraan kuin Vi Sesin tekijälistasta, eli Pettersonia ja Mattsonia piisasi. Oman seuramme nimi oli listassa ainoa tällä puhutummalla kotimaisella kirjoitettu.

Sunita ennen h-hetkeä. Mitkä muodot!

Kipparikokouksessa reittiin tuli pieniä muutoksia. Maalilinja siirrettiin hieman aikaisemmaksi. Kisastartti oli Röda Kon luota. Kyseinen paikka oli paikkakuntalaisille tuttu, ilmeisesti jokin vanha saari tai merkki, jota ei merikartalle oltu laitettu. Muutenkin kisaohje vaati kevyttä arvuuttelua lähtö- ja maalipaikkojen suhteen, kun reittipisteet oli merkitty tyyliin "Drejlikin laiturin päässä". No vähän pohdittavaa tylsien koordinaattien latomisen sijaan.

Solveigin miehistö tekee kisavirityksiä.

Naputtelimme kisareitin plotterille ja matkan pituudeksi tuli vähän yli 43 merimailia. Kun luovivaiheet lisätään päälle, saadaan matkan pituudeksi se kisakutsussa ilmoitettu n. 50 nm. Startti oli merkitty alkavaksi kymmeneltä ja siirryimme vaihteeksi hyvissä ajoin kisa-alueelle. Tuulta oli lähtövaiheessa n. 10 m/s ja puuskissa tuulta oli jopa 17 metriä. Startti oli vähintääkin sekava, sillä Pietarsaareen johtavalla leveällä väylällä lähtöä odotti 16 LYS-1-venettä + LYS 2-veneet ja etäisyyttä kilpailulautakunnan veneeseen oli reilusti, eli lippuja ei aallokossa näkynyt. Startti tapahtuikin aika fiilispohjaisesti, eli kanssakilpailijoita seuraten.

Ensimmäinen sivutuuliosuus kuljettiin Röda Kolta hyvää kyytiä Pietarsaaren edustalla olevalle poijulle, josta lähdettiin luovimaan kohti etelässä olevaa länsimerkkiä. Reivasimme ison ykkösreiville ja laitoimme jibin keulaan. Oululaisveneet kulkivat hetken ajan kuin pässit jonossa Meta-Baronin imussa. Meta-Baron otti nopeasti johdon ja perässä seurasivat S/Y Coomara, Sinilintu ja Sunita.

Pietarsaaren majakka.

Poijulta lähdimme luovimaan etelässä olevaa länsimerkkiä kohti kisakumppaneidemme kanssa, alkuun suoraan avomeren suuntaan. Reivi purettiin juuri ennen käännöstä etelään päin, luonnollisesti pienen häsläämisen kera.

Länsimerkin jälkeen nostimme ison spinaakkerin ylös ja lähdimme takaisin Pietarsaaren edustan poijua kohti. Tuuli oli edelleen varsin mainio, yli kymmenen metriä sekunnissa, ja vauhti oli sen mukainen. Spinujiippi toteutettiin liian hitaasti ja seurauksena oli nätti spinun tissiliivi keulavantin ympärille. Suunnan muutoksella tissiliivi saatiin lopulta purkaantumaan, vaikka kalliita sekunteja/minuutteja oli jälleen mennyt hukkaan.

Takaa lyöneet aallot olivat Perämeren pohjoisosan aaltoihin tottuneelle totuttua suurempia ja hyvässä tuulessa koettiin komeita hetkiä kun Sunita surffasi aallon harjalla nopeuden ollessa hetkittäin 14 solmun luokkaa. Meri kuohui ympärillä ja lämmin merivesi löi rungon yli. Komeaa kyytiä!

Samat aallot myös irrottivat peräsimen meren pinnasta ja koimme pari komeaa broachia. Oranssin kääntöpoijun lähestyessä rannikkoa läheisemmän reitin valinnut Sinilintu liiteli taas keulan eteen. Poijulta katsottuna Coomara oli ottanut reilusti etumatkaa ja Meta-Baron oli jo kadonnut Pietarsaaren sisään menevälle väylälle.

Kisan jälkeen siirryttiin nopeasti kisaoluiden jälkeen saunomaan. Illan aikana viralliselle ilmoitustaululle oli ilmaantunut myös protesti, jonka allekirjoittajina olivat kolme LYS-1 kisavenettä ja vastaajina olivat loput kanssakilpailijat. Protestin aiheena oli vapaasti käännettynä, että "mainitut LYS-1 veneet lähtivät ennen LYS-2 -veneitä". Sanktiona mainitut veneet vaativat 10 minuutin aikasakkoa oikeaan aikaan lähteneille. Kovin epäselväksi jäi, että mistä tämä protesti lopulta tuli.

Sunitan lopullinen kisa-aika oli seitsemän tuntia ja 12 minuuttia. Sinilintu paranti aikaa minuutilla ja Meta-Baron puolella tunnilla. Sijoituksissa tuolla kisa-ajalla Sinilinnulle irtosi neljäs sija, meille kuudes sija ja Meta-Baronille yhdeksäs sija. Nämä sijat luonnollisesti ennen protestikäsittelyä... Voittajaksi selvisi S/Y Julia.

Illalla kuunneltiin vielä regattateltassa viulu- & hanurimusiikkia ja käytiin rantaravintola Paviksessa syömässä. Torstai näytti olevan paikallisessa katkarapuilta ja iloinen suomenruotsi pulppusi naapuripöydistä.