torstai 9. heinäkuuta 2009

Kemi ja Seittenkari

Minä Katariina ynnä team Sunitan nuorin gasti hyppäsimme Sunitan kyytiin Kemistä, minne saavuimme junalla. Matka oli ainakin toisen meistä mielestä jännittävä.

Saapumiseni aikaan starttasi kiertoajelu, jonka aikana vierailtiin ainakin Sampo-jäänmurtajalla. Suotuisan sijainnin vuoksi oli mahdollisuus vierailla erinäisissä kohteissa myös itsenäisesti.

Ilta sujui humpan ja dirlandaan merkeissä. Mökä oli niin kova, ettei tahtonut kuulla
edes jututtamaan tulleita eskaaderilaisia. Pienin ei saanut unta vaan kuppelehti myöhään. Muita musiikki ei liene samoissa määrin haitannut, nähtiinpä lavalla kiivasta pyörähtelyäkin.

Torstaiaamuna matka jatkui kauniissa muodostelmassa kohti Haaparantaa. Sunita suuntasi kohti Seittenkaria, sillä huhupuheet kertoivat Haaparannan sataman ahtaaksi, ainakin Eskaaderin tarpeisiin. Palvelujakaan siellä ei kuulemma juuri ollut (toisin kuin Kemissä, missä saunakin oli makean lämpöinen).

Melko pitkän, mutta mainiosti ja vauhdikkaasti sujuneen legin aikana pienin oli mukana niin kuin muutkin ja perille päästyämme kehui: "Kiva pujjevene!" Vauhti oli jopa 8,5 solmua ja matkalla nähtiin Seittenkarin rannikkoa, sillä koko saari jouduttiin sillan vuoksi kiertämään.

Saavuimme kylänpintaan ja kävimme tutkiskelemassa kylänraittia. Kaupan portailla maleksi paikallisia poikia, idyllisen kylän pihoilla touhuiltiin. Takaisin palattuamme koitti yllätyslähtö, sillä luvattiin huonoa keliä ja ehkäpä paikalliset kalastusalukset tarvitsivat tilaa.

Lähdimme koneella Sortin lahteen - suoranaiseen paratiisiin. Pieni laguuni, oli niin syvä, että veneen sai aivan rantaan ja keulasta pystyi hyppäämään hiekalle. Samassa paikassa oli mm. Rasmuusa, Amanda ja Sirhetar. Paikka oli taianomainen ja hyvin rauhallinen, ja ilmeisesti aktiivikäytössä, sillä siellä nökötti ruokaryhmiä ja pari ulkohuussiakin.

Pahaksi onneksemme rannassa oli sinilevää, joka yön sateiden aikana sekottui myös syvemmälle. Niinpä aamu-uinnit jouduttiin jättämään väliin.

Matkaa jatkettiin hieman ennen puoltapäivää Båtskärnäsiä kohti hyvässä säässä ja iloisissa tunnelmissa.