lauantai 14. heinäkuuta 2012

Kaupunkipäivä Kalixissa

Välipäivä, kaupunkipäivä. Lähtö Kalixiin (suomeksi Kainuu) bussilla klo 9.30. Kaikki eivät mahtuneet kerralla, koska seisomapaikkoja ei suvaittu, joten kuljetuksia oli kaksi.

Perillä meitä oli vastassa nuorehko mies, jota ensi silmäyksellä arvelimme jonkunlaiseksi konsultiksi, mutta paljastuikin paikalliseksi papiksi, joka tarjosi kirkon esittelyä ja muutakin kirkon palvelua välittömästi Kalixin vanhassa kirkossa. Opaskin olisi ollut tarjolla. Tyydyimme karttaan ja lähdimme kulkemaan omia reittejämme.

Kipparin suvun juuria on Kalixissa, joten päätimme tehdä retken vanhalle hautausmaalle, kun tiesimme siellä olevan vanhoja suvun hautakiviä. Hautausmaita olikin kuitenkin todellisuudessa kaksi ja tietenkin menimme ensin väärälle eli uudemmalle. No, ei se mitään, kävely vahvistaa, joten kävimme molemmilla. Åström -suvun hautoja kyllä löytyi, mutta olivatko sukua, sitä emme saaneet selville. Tyydyimme kuitenkin tähän, suvun juurilla kuitenkin käytiin. Hautausmaat olivat todella hyvin hoidettuja ja niissä oli ilo vierailla, jos näin voi sanoa.

Muuten Kalixissa nautimme kahvilan antimista ja shoppailuista. Ostimme 5-vuotispäivälahjan rakkaalle pikkulähimmäiselle, jolla on siis tänään merkkipäivä. Kotikin käväisi mielessä, mutta vain hetken.

Rantaan saavuttuamme totesimme tuulen vahvistuneen niin, että alkoi olla jo tosi kyseessä veneiden kanssa, kun ankkurit eivät pitäneet rimapohjaisessa vedessä. Hommaa riitti useammaksi tunniksi, kun miesvoimin veneitä siirreltiin ja seurattiin tilannetta. Heben pojat siirtelivät ankkureita, joihin oli kiinnittynyt uppotukkeja ja muuta roinaa pohjasta. Tilanne rauhoittui veneiden siirron jälkeen ja karaokelaulantaan teltalla saattoi osallistua niin halutessaan. Kuntoliikuntaa sai sopivasti vessareissuilla. Aamulla oli tiedossa virkistävä jääkylmä suihku (jos ei ollut 5 kruunun kolikkoa).

Meillä oli taas italialainen keittiö: pastaa, aluksi prosciuttoa ja melonia. Ja oli hyvää.